مفاصا حساب چیست؟ + آموزش تهیه | طلوع پدیده
نوشته شده توسط : سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده

مفاصا حساب چیست؟ در ابتدا بهتر است با معنی این عبارت آَشنا شویم و بعد به تعاریف دقیق تر از آن بپردازیم. مفاصا حساب در لغت به معنای تسویه حساب پس از پایان مدت یک معامله بین دو فرد حقیقی یا حقوقی است. مفاصا حساب در واقع شامل سندی است که به شخص مودی پس از تسویه و رسیدگی به حساب تحویل داده می شود و اخذ این سند به منزله پایان حسابرسی های پیشین بین این دو فرد است.

 

مفاصا حساب چیست؟

???? مفاصا حساب به معنای تسویه کردن حساب است و زمانی می توان آن را به انجام رساند که دو طرف یک قرارداد، به پایان آن رسیده باشند و در این مرحله ملزم هستند مفاصا حساب انجام دهند و طی آن حسابرسی و رسیدگی به حساب ها صورت گیرد. در زمینه های مختلفی از مفاصا حساب برای حسابرسی استفاده می شود تا بدین طریق تسویه حساب به شکل دقیق تری انجام شود و درآمد ها و هزینه ها سازماندهی و مدیریت شوند مانند مفاصا حساب شهرداری. در زبان انگلیسی به مفاصا حساب account settling یا Checkout گفته می شود که می توان آن ها را معادل عبارت مفاصا حساب و در همان معنی تسویه کردن حساب، در نظر گرفت. همچنین قراردادهایی که بسته می شوند انواع مختلفی دارند و ممکن است این سوال بوجود بیاید که برای حساب های مالیاتی، تامین اجتماعی، ملک و خودرو چطور باید به مفاصا حساب پرداخت و یا اصلا مفاصا حساب چگونه انجام می شود؟

برابری عمودی در حسابداری چیست؟ برای کسب اطلاع از پاسخ این پرسش روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

چگونگی انجام مفاصا حساب

???? پس از اتمام یک قرارداد یا پایان موعد مقرر شده یک معامله، زمانی که برای مفاصا حساب در یک قرارداد اقدام شود، برگه ای به طرف مودی داده می شود که در آن ریز به ریز حساب های بدهکاری و بستانکاری شرح داده شده و تاریخ انجام مفاصا حساب نیز در همین برگه مشخص خواهد شد. این برگه مفاصا حساب باید در اختیار دو طرف معامله قرار گیرد تا از این طریق حسابرسی های لازم انجام شود و تسویه حساب صورت گیرد اما در نهایت این برگه به شخصی که تسویه حساب بر عهده وی است تحویل داده می شود. با این کار تمام حساب ها به صورت شفاف تحت نظر دو طرف معامله قرار می گیرد و حسابرسی با کمترین خطا انجام می شود.

تقریبا می توان گفت همه ی معامله ها از مفاصا حساب برای تسویه و حسابرسی بدهکاری و بستانکاری ها بهره می برند و برای تمام قراردادها مفاصا حساب صادر می شود.

برای اطلاع از چگونگی پرداخت مفاصا حساب باید با انواع آن آشنا شوید.

چگونگی انجام مفاصا حساب 

اصول ثبات رویه در حسابداری چیست؟ برای کسب اطلاع از پاسخ این پرسش روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

انواع مفاصا حساب چیست؟

???? با توجه به تعریف و توضیح مفاصا حساب اکنون می توان توضیح داد که انواع مختلفی از مفاصا حساب وجود دارد و از آن می توان در زمینه های مختلفی استفاده نمود.

انواع مفاصا حساب شامل موارد ذیل می باشد که در ادامه توضیحات بیشتری برای هر کدام ارائه خواهیم داد:

✔️ مفاصا حساب مالیاتی

✔️ مفاصا حساب امور خودرو

✔️ مفاصا حساب نقل و انتقال سهام

✔️ مفاصا حساب بیمه

✔️ مفاصا حساب شهرداری

  1. مفاصا حساب مالیاتی: از مفاصا حساب های مهم محسوب می شود و همانطور که از نامش پیداست برای تسویه حساب های مالیاتی استفاده می شود که ازطریق سازمان در اختیار مودی قرار می گیرد. برگه تسویه حساب مالیاتی بعد از راستایی آزمایی مدارک، استعلام صحت آن ها و تسویه حساب مالیاتی صادر خواهد شد. برگه تسویه حساب مالیاتی در ازای اعلام نمودن صورت سود و زیان و اظهارنامه مالیاتی که به اداره دارایی تسلیم می گردد و براساس آن میزان بدهی ابلاغ می شود و نهایتا توسط مودی پرداخت می شود، صادر می گردد. در این نوع مفاصا حساب، شخص مودی که می تواند حقیقی یا حقوقی باشد به اداره مالیات جهت پرداخت بدهی های مالی خود مراجعه می کند و اداره مالیات نیز با بررسی اظهارنامه مالیاتی، راستی آزمایی مدارک و استعلام صحت آن ها و همچنین حساب های سود و زیان فرد، بررسی های لازم را انجام و آن را به اداره دارایی تحویل می دهد. پس از پرداخت مالیات قطعی توسط خود شخص که مبلغ آن توسط اداره مالیات ابلاغ می شود، حساب های فرد مودی تسویه خواهد شد و برگه مفاصا حساب را به وی تحویل می دهند تا بتواند با ارائه این برگه، سندی برای حسابرسی های خود داشته باشد.

انواع مفاصا حساب 

  1. مفاصا حساب خودرو: یکی از دیگر از انواع مفاصا حساب، مفاصا حساب مرتبط با خودرو است. پرداخت مالیات خودرو برای برخی از مشاغل مرتبط با خودرو شامل خودروهای مسافربری، باری، سنگین و نیمه سنگین اجباری است و صاحبان این مشاغل باید پس از اطلاع از مالیات خودروی خود نسبت به دریافت مفاصا حساب آن اقدام نمایند. مفاصا حساب خودرو را باید پرداخت کنید تا مشمول جریمه نشوید.
  2. مفاصا حساب نقل و انتقال سهام: کسانی که به نقل و انتفال سهام می پردازند مشمول پرداخت مالیات آن هستند از این رو باید نسبت به پرداخت این مالیات و بعد دریافت مفاصا حساب مالیاتی مربوط به سهام خود اقدام نمایند که پس از نقل و انتقال سهام متوجه فرد مودی خواهد شد. مفاصا حساب نقل و انتقال سهم بعد از نقل و انتقال انجام می گیرد.
  3. مفاصا حساب شهرداری: نوعی از مفاصا حساب به صاحبان مشاغلی که به خرید و فروش املاک تجاری می پردازند مرتبط می شود که به موجب آن با خرید یا فروش هر واحد تجاری ابتدا باید سند مفاصا حساب آن ضمیمه سایر اسناد شود و وجود آن لازم است که در مفاصا حساب شهرداری، وضعیت میزان بدهی و عوارض شهرداری واحد انتقال داده شده مشخص می شود.
  4. مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی: کارفرمایانی که کارکنان خود را بیمه تامین اجتماعی می کنند، چه پیمانکاری و چه غیرپیمانکاری باید پس از پایان دوره کاری با شخص بیمه شده، مفاصا حساب بیمه تامین اجتماعی وی را دریافت و به حسابرسی آن بپردازند.

در واقع در صورتی که بخواهید مفاصا حساب بیمه را دریافت کنید ابتدا باید سندی را مبنی بر تسویه حساب با بیمه ارائه دهید. در صورتی که کارفرما بخواهد کارکنان را بیمه کند مبلغی را به عنوان ضمانت بیمه پرسنل نزد وی باقی می ماند و مادامی که تسویه حساب کامل سازمان تامین اجتماعی صورت نگیرد، این مبلغ در دست کارفرما خواهد ماند که معادل 5% مبلغ ذکر شده در قرار داد می باشد.

 

نحوه پرداخت قبض مالیات {واریز اینترنتی}؟ برای کسب اطلاع از پاسخ این پرسش روی لینک آبی رنگ کلیک نمایید.

راه های دریافت مفاصا حساب مالیاتی

شما برای اینکه بتوانید مفاصا حساب را دریافت کنید باید طبق راه های زیر پیش بروید:

  • زمانی که شما اصل مالیات را پرداخت کردید باید گواهی پرداخت را باید به اداره مالیات تحوبل داده و در قبال آن باید رسید دریافت کنید. 
  • بعد ازینکه رسید را دریافت کردید، برای دریافت گواهی مفاصا حساب درخواست می دهید. درخواست شما باید به صورت کتبی باشد و به اداره مالیات تحویل داده شود. در متن این درخواست باید ذکر شود، برگه قطعی مالیات برای شما صادر شود. در برگه درخواست خود این مورد را هم ذکر کنید که خواهان بخشودگی مالیاتی هستید. شما باید فرم های مالیاتی تهیه خلاصه پرونده و فرم گواهی ماده 235 ق.م.م را باید تکمیل کرد.
  • مودی زمانیکه میزان بدهی خود را مشخص کرد و آنرا دریافت کرد و خلاصه وضعیت مالیاتی را تایید کرد طبق ماده 235 قانون مالیات 5 روز فرصت دارد تا بدهی مالیاتی خود را پرداخت کند و جهت گرفتن امضا از مسئولین ذی ربط مراجعه کند. پروسه کاری این موضوع در بدترین شرایط سه روز کاری زمان مبرد تا به امضای مسئول گرفته شود.

مفاصا حساب ارزش افزوده

برگه ای که در آن ذکر شده باشد، یک کسب و کار یا سازمان بدهی مالیاتی ندارد را مفاصا حساب ارزش افزوده می گویند. تمام کسانی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند باید در انتهای هر فصل با 15 روز فرصت، اظهارنامه مالیاتی خود هم به دست اداره مالیات بر ارزش افزوده رسانده و هم آن را پرداخت کنند و تا بتواند برای دریافت مفاصا حساب مالیات بر ارزش افزوده خود اقدام کنند. شما زمانیکه در موعد مقرر بتوانید بدهی خود را تسویه کنید می توانید برای مفاصا حساب درخواست دهید در غیر این صورت مسئول ذی ربط شما را مکلف می کند تا تمام بدهی های مالیاتی خود را همراه با جریمه پرداخت کند تا مفاصا حساب را برای شما صادر کند و به امضا برساند. 

خلاصه مقاله

مفاصا حساب چیست؟ در لغت مفاصا حساب معادل تسویه کردن است و در هر زمینه ای اعم از مالیات، خودرو ،سهام، بیمه و ... کاربرد دارد و برگه یا سندی است که به موجب آن تمام بدهکاری ها و هزینه های یک معامله شرح داده می شود و پس از جمع بندی نهایی پرداخت خواهد شد و پس از آن دیگر این دو شخص حقیقی یا حقوقی هیچ حساب دیگری با یکدیگر نخواهند داشت و از این طریق شفاف سازی مالی صورت می گیرد. در این مقاله به مفهوم مفاصا حساب و انواع آن پرداخته شد.

 

برای دانلود مطالب این صفحه به صورت پی دی اف کلیک کنید.

منبع:سایت نرم افزار حسابداری طلوع پدیده و مفاصاحساب چیست؟

 





:: برچسب‌ها: نرم افزار حسابداری طلوع پدیده , مفاصاحساب , نرم افزار مالیاتی , مشاوره مالیاتی رایگان , مشاوره مالیات ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: